Portfolio
Mijn leven lang heb ik mij omringd met verhalen uit boeken die me meevoerden naar werelden die ik niet kende, maar zo graag wilde leren kennen. Soms was het alsof ik een thuiswedstrijd speelde. De gebeurtenissen in boeken waren dan zo herkenbaar voor me dat ik me daar juist veilig en geborgen bij voelde. Liefde voor literatuur heb ik altijd met me meegedragen en ik doe niets liever dan die liefde met anderen delen.
Opleidingen:
- hbo Master Leraar Nederlands – Hogeschool Utrecht 2014 – 2017
- hbo Lerarenopleiding Nederlands, tweedegraads – Hogeschool Utrecht 2009 – 2012
- minor Kunst- en cultuureducatie – Hogeschool Utrecht 2006 – 2007
- hbo Culturele en Maatschappelijke Vorming – Hogeschool Utrecht 1997 – 2002
Werkervaring:
- docent Nederlands, eerstegraads – St. Gregorius – Descart Utrecht 2024 – heden
- eigenaar Langlevelezen 2021 – heden
- taaldocent pabo zijinstroom – Haagse Hogeschool 2023 – heden
- hogeschooldocent Taal – Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht 2020 – 2024
- docent Nederlands, eerste- en tweedegraads – Heerenlanden College 2012 – 2020
- docent Nederlands, tweedegraads, Oosterlicht College 2011 – 2012
Interviews:
- Lezen niks aan? Met de tips van Anne verslindt je kind het ene na het andere boek – AD Rivierenland
- Hoe jeugdliteratuur kan bijdragen aan burgerschap – Expertisepunt Burgerschap
- Zet jeugdliteratuur centraal bij het verbeteren van de leesvaardigheid – Hogeschool Utrecht
- Lexmondse ‘boekeninfluencer’ veilt boeken en illustraties voor het goede doel – AD Rivierenland
- Podcast ‘Outcast – Langlevelezen’ met Simon van der Veer
- Podcast ‘Fris de podcast’ met Helga Kok
Artikelen:
Columns:
- De illusie van maakbaar onderwijs – OnderWijsTijd, jrg. 4, nr.2
- ‘Verban begrijpend lezen’ vs. ‘Verban jeugdliteratuur’ – OnderWijsTijd, jrg.4, nr. 3
- Ode aan het leraarschap – Onderwijstijd, jrg.4, nr.4
Lezingen / workshops:
- Inspiratiekaarten
In kinderboekenland is er zoveel aanbod, dat het wel eens lastig is om het overzicht te houden. Middels inspiratiekaarten kan ik die kennis bij jullie brengen. Inspiratiekaarten kunnen gaan over een bepaald boek of over een bepaald thema. Op de inspiratiekaarten kan een link worden gemaakt met andere boeken binnen hetzelfde thema en er kunnen lesideeën op weergegeven worden. Tevens kan een inspiratiekaart gekoppeld worden aan een persoonlijke dagopening. In dat geval krijg je inspiratiekaart en dagopening samen toegestuurd. Inspiratiekaarten kunnen aansluiten op belangrijke thema’s die spelen op school of op bepaalde gebeurtenissen die spelen in de klas. Voor iedere situatie en voor ieder thema weet ik een boek te vinden. Klik hier voor een voorbeeld van een inspiratiekaart.
- Leesclub op school
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en zou je graag een leesclub op willen zetten, maar weet je niet hoe? Ik denk graag met je mee? Binnen mijn huidige baan draai ik studio ‘Langlevelezen’, waar leerlingen aan de slag gaan met het lezen van een boek, maar tevens bezig zijn met creatieve opdrachten rondom boeken en gedichten. Indien gewenst kan ik ook meedenken en helpen bij het organiseren van kleine excursies, zoals het bezoeken van een bibliotheek of het langsgaan bij een boekwinkel.
- Jeugdliteratuur en burgerschapsvorming
In deze lezing vertel ik je over hoe jeugdliteratuur en burgerschapsvorming hand in hand kunnen gaan met elkaar. Welke literatuur kun je op welke manier inzetten in de klas? Tevens is deze lezing te gebruiken voor bibliotheken. Op welke manier kunnen leesconsulenten docenten ondersteunen op het gebied van jeugdliteratuur en burgerschap?
- Jeugdliteratuur en literaire competentie
In deze lezing leg ik uit wat het begrip literaire competentie inhoudt en gaan we met elkaar kijken naar je eigen literaire competentie en de literaire route die je hebt afgelegd. Wat heb je nodig om literair competent te worden en de leerlingen in een klas te ondersteunen in hun weg naar literair competent zijn?
- Jeugdliteratuur beoordelen
Je kunt jeugdliteratuur beoordelen met een ‘stom’ of een ‘leuk’, maar er zijn veel meer manieren waarop je naar jeugdliteratuur kunt kijken. Het in gesprek gaan over boeken speelt daar een grote rol in. In deze lezing kijken we met elkaar op welke manieren je jeugdliteratuur kunt beoordelen en hoe je leerling kunt helpen binnen dit proces.
- Jeugdliteratuur en zaakvakken
Jeugdliteratuur kan breder ingezet worden dan alleen dat ene half uur vrije lezen in de klas. Veel boeken zijn goed in te zetten bij de zaakvakken. In deze workshop kijken we met elkaar welke titels passen bij verschillende thema’s en denken we met elkaar na hoe we de boeken in kunnen zetten bij de verschillende zaakvaklessen.
- Voorlezen
Er is niets wat ik liever doe dan voorlezen. Zoek je iemand om te komen voorlezen voor een evenement, een feestje of wat al dan niet? Bel me en ik kom. Benieuwd naar mijn voorleesskills? Die zijn te beluisteren via alle dagopeningen die online staan.
- De dagopening live
Heb je een boekenfeestje georganiseerd en komen er diverse schrijvers of boekenliefhebbers? Of heb je een klas waarin je het leuk vindt een korte boekpromotie op te nemen? Marc Brouwer en ik komen graag bij je langs om samen met jullie op te nemen. In overleg zijn de dagopeningen voor eigen gebruik óf kunnen ze gedeeld worden op de website van Langlevelezen en op Spotify.
- Overig
Wil je een lezing of workshop over een onderwerp op het gebied van jeugdliteratuur of begrijpend lezen dat hier niet tussenstaat? Schroom niet om contact met me op te nemen. Ik denk graag met je mee.