Blog: Lesgeven in Boedapest
Ook mocht ik lesgeven aan alle leerlingen uit het primair onderwijs. Met de leerlingen uit groep 3-4 ging ik aan de slag met het onderwerp sprookjes. Wat een betrokkenheid van de leerlingen en wat hebben we met elkaar een prachtig sprookje geschreven. In groep 5-6 spraken we over perspectief. Boeken worden namelijk niet altijd alleen maar vanuit een mens geschreven, ook voorwerpen of dieren komen met regelmaat aan het woord. Wat doet dat voor een verhaal? Uiteindelijk schreven de leerlingen zelf een gedicht vanuit het perspectief van een voorwerp.
In groep 7-8 spraken we over nepnieuws en complotten. De leerlingen verzonnen nepnieuws over zichzelf en het was nog niet makkelijk te raden wat echt was en wat niet. Tot slot hebben we nog een aantal complotten gesmeed, maar die zullen we maar niet wereldkundig maken.
Niet alleen mocht ik lesgeven aan alle leerlingen, ook mocht ik een workshop geven aan de ouders van de kinderen en hen vertellen over de zes kernprincipes die ingezet kunnen worden tegen de afname van vrijwillig lezen. Wat een betrokken groep ouders en wat heb ik met veel plezier verteld over dit onderwerp.



