Een kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data
Ik heb het geluk op een school te werken waar vakoverstijgende projecten een grote rol spelen binnen het lesprogramma. Zo viel ik deze periode met mijn neus in de boter bij een project waarbij leerlingen een documentaire maken over de periode na het kolonialisme in Indonesië en Suriname. Eerst gingen we met leerlingen naar het Wereldmuseum in Leiden alwaar twee gidsen ons vertelden over toe-eigening. Vervolgens besteedden we aandacht in de lessen geschiedenis en Nederlands aan dit onderwerp.
Bij Nederlands lazen de leerlingen onder meer een fictieboek en bij geschiedenis werd deze periode verder onder de loep genomen. En nu zijn de leerlingen druk bezig met het maken van een documentaire waarin historisch relevante gebeurtenissen gekoppeld worden aan het gelezen boek. Het is geweldig om te zien hoe vakken met elkaar kunnen samenwerken over allerhande onderwerpen.
Een boek dat je voor zulke vakoverstijgende projecten goed kunt inzetten is het informatieve boek ‘Een kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data’, geschreven door Barbara de Munnynck. In dit boek wordt meer dan 5500 jaar geschiedenis samengevat in de 100 grootste gebeurtenissen.
Dat is geen makkie, want hoe moet je in hemelsnaam een keuze maken uit zoveel verschillende gebeurtenissen? Het is De Munnynck gelukt, en hoe. In verschillende tijdvakken worden we meegenomen naar het verleden. Zo starten we met ‘Het prille begin’ en gaan we vervolgens door naar ‘De eerste beschavingen’ om aan het einde van het boek af te sluiten met ‘De nieuwste tijd’ en ‘Onze tijd’. Achterin het boek zien we de rode lijnen door de honderd verschillende gebeurtenissen heen.
Voorin het boek staat een belangrijke mededeling:
‘Je hoeft dit boek niet in één ruk uit te lezen of van de eerste tot de laatste bladzijde. Blader erdoor en kijk waar je oog op valt. Je kunt er vandaag even aan snuffelen om je er morgen in vast te bijten. Alles mag’.
Dat heb ik dan ook gedaan de afgelopen maanden. Het boek lag hier namelijk al een tijdje op de stapel en iedere keer pakte ik er weer een nieuw verhaal uit. Door dit boek realiseerde ik me hoeveel kennis ik eigenlijk mis. Ooit is de informatie wel eens tot me gekomen, maar naarmate de tijd verstreek is ook weer veel verloren gegaan. Dat realiseerde ik me bijvoorbeeld toen pas geleden iemand aan mij vroeg wat ik nog wist van Napoleon. Jaartallen, gebeurtenissen etc. waren mij volledig ontglipt. Ik blokkeerde, want ik voelde me dom dat ik zo weinig wist en daardoor kon ik alleen nog maar denken aan het snoepje en de teckel van Jan, Jans en de kinderen en zijn napoleon-complex.
Dit boek helpt me om de basiskennis weer op orde te krijgen. In aansprekende taal en zonder te veel uit te weiden krijg je de belangrijkste informatie weer op een rijtje. En ook onderwerpen waar ik nog helemaal niets van wist, zoals hoe de stof zijde ontdekt is of hoe de opiumoorlog is ontstaan, is op zo’n aansprekende manier omschreven dat ik er nu nog meer over wil weten.
‘Een kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data’ is een prachtige verzamelbundel waarin alle belangrijke data uit de geschiedenis kort en krachtig worden weergegeven. Ook de vormgeving en de paginavullende illustraties van Isabelle Geeraerts zijn een lust voor het oog. De duidelijke tijdlijnen, de vrolijke kleuren en de aansprekende personages maken het boek nóg interessanter om erbij te pakken en door te bladeren.
Dit boek is een prachtig vertrekpunt voor verdere verdieping en is zeer geschikt om vakoverstijgend in te zetten. De teksten zijn rijk en dus uitermate geschikt voor begrijpend lezen en verbanden tussen verschillende teksten zijn te vinden door middel van de rode draden die achterin het boek beschreven staan.
Ook leuk: het werkblad achterin het boek dat kinderen in kunnen vullen over zichzelf en over belangrijke gebeurtenissen. Zo kunnen kinderen daarop aangeven wat volgens hen de ultieme historische flop is en wat het leukste liefdesduo ooit is. Het mooie is dat dit werkblad ook te downladen is op de website van Barbara de Munnynck, zodat je dit kunt uitvoeren met de hele klas.


Schrijver: Barbara de Munnynck
Illustrator: Isabelle Geeraerts
Uitgeverij: Pelckmans