Post uit Parijs
Sinds ik op de pabo werk, heb ik al heel wat lesbezoeken mogen afleggen op verschillende basisscholen. Ik geniet daar altijd van. Alhoewel het meestal erg spannend is voor de studenten of de zijinstromers als er iemand komt kijken, geniet ik van de reuring in het klaslokaal. Niet altijd lopen lessen precies zoals degene bij wie ik kom kijken dat gehoopt had, maar als geen ander weet ik dat dat ook bestaat. In mijn begintijd als docent heb ik heel wat keren met mijn handen in het haar gezeten, omdat het niet ging zoals ik gewild had.
Leraar zijn is namelijk niet alleen heel erg leuk, maar ook ontzettend moeilijk. En ook als je al langer voor de klas staat, kom je jezelf zeker weten nog heel vaak tegen. Evengoed maak ik ook met grote regelmaat prachtige, mooie of heel grappige lessen mee of zie ik docenten in opleiding die voor het vak geboren zijn en voor de klas helemaal in hun element zijn. Hoe de les ook loopt: het is altijd bijzonder om mee te mogen kijken.
Er is echter één klas waar ik niet ben wezen kijken, maar waarvan ik wel denk dat het ontzettend leuk is om daar eens achterin het lokaal te mogen zitten. Dat is de klas van juf Merel. In die klas gebeurt namelijk van alles. Zo krijgen de leerlingen met grote regelmaat post van Robin uit Parijs. Ze ontvangen opdrachten die ze kunnen uitvoeren, maar ook een geheim in een doosje. En tussendoor schrijft Robin ook nog allemaal dingen op waar juf Merel van moet blozen. Als de juf naar Robin toegaat, is de klas wel wat ongerust: ze zal toch wel weer naar hen terug komen?
Het is ontzettend leuk dat het boek zo ontzettend veelzijdig is. Daar hebben we hier thuis dan ook volop van genoten. We lazen niet alleen het verhaal, maar we voerden ook verschillende toverwerkjes uit én we genoten met elkaar van de quizzen die erin stonden. Sommige vragen waren wel heel erg moeilijk, zeker die van de Robin-toets. Het was echt bladeren geblazen om alle antwoorden daarop te kunnen vinden, maar met hulp van mijn oplettende kinderen is het geloof ik wel gelukt. De kleurige illustraties van Marieke van Ditshuizen maakten het geheel af: alle leerlingen én de juf kwamen door haar voor ons tot leven.
Ook de liedjes zijn een fijn onderdeel van dit verhaal. Met elkaar luisteren naar zulke mooie liedjes is heel erg fijn. Vooral het liedje ‘IJsbloemen smelten’ is een schitterend klein liefdesliedje. De combinatie van de broze tekst van Hans Hagen en de zachte melodie van Thijs Kammer maken dat het liedje direct bij je binnenkomt. Vooral het refrein ontroert me:
Altijd alleen, daar is niet veel aan.
Een boom voelt zich leeg zonder blaadjes eraan.
Word je geroepen? Dan moet je wel gaan.
Door de combinatie van het liedje en de daaropvolgende tekst in het boek wordt maar al te duidelijk dat juf Merel het behoorlijk zwaar te pakken heeft: ze is stapelverliefd.
In het boek gaat het niet alleen om juf Merel en Robin. Ook Olena en Alisa, een tweeling uit Oekraïne, spelen een grote rol. Zonder hun vader zijn ze naar Nederland gevlucht, maar ze missen hem heel erg. En dan moeten ze ook nog wennen aan een nieuwe klas met allemaal nieuwe kinderen. Al worden ze vanaf het begin met open armen ontvangen, makkelijk is het niet als je niet elkaars taal spreekt. Juf Merel probeert de meisjes zoveel mogelijk te betrekken in de lessen en dat zorgt ervoor dat de lezer ook een paar woordjes Oekraïens leert. En gelukkig weten Olena en Alisa steeds meer hun plekje te vinden in de klas waar ze zo welkom zijn.
‘Post uit Parijs’ is een fijn verhaal waarin soms best moeilijke onderwerpen toch luchtig besproken worden. Alles mag er zijn in de klas van juf Merel en dat voelt behaaglijk en goed. Ook kinderen die niet in die klas zitten zullen zich thuis voelen bij dit verhaal. Doordat het een interactief boek is, leent het zich uitermate goed om voor te lezen in de klas. Iedere dag een hoofdstuk met afsluitend een extra opdracht, maakt het een feestje voor in de klas. Ik zou al die festiviteiten maar wat graag in het echt willen zien.
Schrijver: Hans Hagen
Illustrator: Marieke van Ditshuizen
Uitgever: Querido
Aantal blz: 97